شبکه Netflix میتواند جایگزین شبکههای تلویزیونی سنتی شود؟
شبکه تلویزیونی Netflix،یک شبکه آمریکایی ارائه دهنده خدمات آنلاین رسانهای در قالب اجاره و فروش کلیپهای صوتی و تصویری، فیلم، DVD است، که در سال ۱۹۹۷ توسط «رید هستینگز» راهاندازی شد.شرکت نتفلیکس که به تازگی ایران را نیز به فهرست کشورهای خدمات دهنده خود اضافه کرده است، تا اواسط ماه مارس ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۳۳ میلیون مشترک داشته که همین عدد در ماه بعد به ۳۶ میلیون عدد رسید و در سپتامبر ۲۰۱۴ نتفلیکس اعلام کرد که از ۴۰ کشور دنیا مشترک دارد.
در پی اعلام Symphony Advanced Media مبنی بر اینکه Netflix به دنبال تغییر برنامههای خود است؛ «تد ساراندوس»، مدیر ارشد محتوای Netflix آمارهای Symphony را آمارهای فوقالعاده عجیبی توصیف میکند که هیچ حس و مفهومی از واقعیت در مورد برنامههایی دنبال میکنند، منعکس نمیکند.
شرکت Symphony Advanced Media شرکتی آمریکایی است که از سال 2011 با بررسی رفتار مخاطبین رسانهها بهترین راهحل برای تبلیغات و خدمات بازاریابی متناسب با آن مخاطبین را به رسانهها میدهد. این شرکت با استفاده ابزارهای سنجش و اندازه گیری مختلفی مانند VideoPulse آمارهای دقیقی از رفتار مخاطبین رسانهها ارائه میدهد ولی در جدیدترین اظهارنظر شرکاء این شرکت مانند NBCUniversal، شبکههای A+E و Viacom اعلام کردهاند که Symphony از منابع اعتبارسنج مختلف مانند آمارهای Netflix دریافت میکنند.
برنشتاین گفت: «روشهای مختلفی برای جمعآوری دادهها وجود دارند، اما از مهمترین آنها تعداد برنامههای منتشرشده و آنچه که مشتریانمان انتظار دارند هستیم، لذا روش ما جایی قرار دارد که مردم میخواهند بخش پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی قرار داشته باشد، که در آن مقایسهای انجام میشود که اعتماد زیادی در مورد آنچه که در جریان و پخش برنامهها مشاهده میکنیم به ما میدهد».
NBC نبرد Symphony با Netflix را در هفته گذشته شروع کرد؛ زمانی که گورو آلن ورتزل، رهبر رتبهبندیهای NBC Universal دادههای Symphony از Netflix را در طول تور مطبوعاتی زمستانی انجمن منتقدان تلویزیونی با خبرنگاران به اشتراک گذاشت. ورتزل ادعا دارد Netflix هنوز به عنوان تهدیدی دائمی برای گویندگان رادیو یا تلویزیون مطرح نیست.
Symphony این کار را با استفاده از ACR نرم افزار شناسایی خودکار محتوا ، نرمافزاری برای موبایل های هوشمند تا فایلهای صوتی برنامه را شناسایی و تطبیق دهد. این کمپانی همچنین یک نظرسنجی هدفمند را دو بار در هفته به هیأت مشاورانش ارائه میدهد و از آنها میپرسد برنامههای خاص را از کدام پلتفرمها تماشا میکنند تا به این ترتیب تعیین کند آیا یک برنامه مانند Quantico از طریق Hulu, VOD, ABC.com یا DVR تماشا شده است یا خیر.
در میان دادههای Symphony که ورتزل آنها را به اشتراک گذاشت، هر قسمت از مجموعه تلویزیونی جسیکا جونز مارول به طور متوسط 4.8 میلیون نفر بیننده در آمار سنی 18 تا 49 سال در 35 روز از نخستین نمایش ماه نوامبر داشت. Master of None نیز 3.9 میلیون نفر بیننده در نسخه نمایشی و Narcos در جایگاه سوم با 3.2 میلیون نفر بیننده قرار گرفتند.
برنشتاین در پاسخ به این کمپانی گفت: «برای آنها یک ادعای جسورانه است. هرگز گفتوگویی با Netflix نداشتهایم، لذا حتی در مورد اینکه آنها از روش ما چه چیزی را میدانند، اطلاعاتی ندارم».
آغاز یک گفتوگو در این صنعت
تیم برنشتاین مشغول کار با وارتزل است تا دادههایی که او هفته گذشته به اشتراک گذاشت را آماده کنند. در حالی که برنشتاین فکر میکند این معیارها واکنش گرمی را ایجاد میکنند، وی میگوید: «این کار فراتر و بیشتر از چیزی بود که من شخصا انتظارش را داشتم. ما قطعا گفتوگویی هیجانانگیز را در این صنعت آغاز کردیم».
زمانی که ویدئوپالس سپتامبر گذشته شروع به کار کرد، مدیرعامل Symphony ، چارلز بوچ والتر گفت که این کمپانی برنامه دارد در جهت افزایش پنلش از 15,000 تا 50,000 در سال اول تلاش کند. با این حال، این کمپانی از آن زمان برنامههایش کاهش یافته است، به جای اینکه در جهت افزایش پنلش تا انتهای سال 2016 از 20,000 تا 25,000 تلاش کند. برنشتاین گفت: «تمرکز ما بر کیفیت است نه فقط بر کمیت، و مطمئن باشید پنل ما توازن خوبی دارد و به خوبی ارائه شده است».
برنشتاین گفت: «دادههای Symphony علاوه بر ارائه مفاهیم رتبهبندی به عملکرد Netflix و قسمتهای خاص آمازون نیز نشان میدهد که افرادی که مجموعههای اورجینال و تازه را روی SVODهایی مانند Netflix، Amazon (آمازون) و Hulu تماشا میکنند، به طور کلی علاقه بسیار زیادی به تلویزیون دارند و حتی معتاد به تماشای تلویزیون هستند. دادههای اولیه که آنها را مشاهده میکنیم، لزوما مبادله و تعویض بین اورجینالهای پخش شده از Netflix و تلویزیون پخش نیست، بیشتر شبیه یک پای بزرگتر است. مردم محتوای بیشتری را از طریق صفحه نمایش تماشا میکنند».
بینندگان چه زمانی برانگیخته میشوند؟
برنشتاین اظهار میدارد: «مهمترین برنامه های جدید تمایل دارند در آخر هفتهها پخش شوند، «بهویژه در تمام طول روزهای یکشنبه». اما درصد بسیار زیادی از برنامهها در طول هفته در ساعات 7 تا 11 شب (ساعات اوج) دیده میشوند، لذا این امر نشان میدهد که پتانسیلی برای برنامههای جدید وجود دارد تا توانایی تماشای برنامه پخششده و برنامه نمایشی تلویزیونی زنده در ساعات اوج را بکاهد و فکر میکنم صحبت پیرامون اهمیت تلویزیون در هر جایی است که به مخاطبان معتبر اجازه میدهد تا یک برنامه رادیویی یا تلویزونی را از طریق پلتفرمهای مختلفی تماشا کنند.
درحالی که Symphony هنوز با Netflix مذاکره میکند، برنشتاین- که با توجه به سخنان تند Netflix احتمالا نباید منتظر زنگ تلفن میشد، اظهار میدارد: «ما نمیتوانیم خود را مجاز به داشتن گفتوگو بدانیم».
برنشتاین گفت: «Symphony پس از اینکه یک هفته در کانون توجهات قرار داشت، برنامهریزی کرد تا با مشتریانش کار کند و بینشهایی را در رابطه با ویدوئو پالس ایجاد و توسعه دهد. یک حوزه جدید در پژوهش: «درک و شناخت مسیرهای بینندگان بین منابع پخش کننده و تلویزیون خطی» و توضیح داد که مشتریان علاقهمند به این هستند که آیا SVOD یا دیگر بخشهای تماشاشده از فصلهای گذشته یک مجموعه کمک میکند بینندگان تحریک شوند تا فصلهای کنونی را تماشا کنند، لذا اکنون باید کارهای زیادی را انجام دهیم و تولیدات زیادی را توسعه دهیم و درک کنیم مردم چگونه بین برنامههای زنده و DVR در گذر هستند تا به درک واقعی ما کمک کنند و به ما کمک کنند تا به مشتریان مشاوره دهیم که چگونه توزیع این محصولات را از فصلهای گذشته به حداکثر برسانند تا مخاطبان جدید را تحریک و جذب کنند.
و البته Symphony در راستای مجموعههای اورجینال و جدیدی که روی پلتفرمهایی مانند Hulu، Amazon و Crackle تماشا میشوند از Netflix پیروی خواهد کرد. برنشتاین گفت: «هرجایی که این مجموعههای اورجینال پخش شوند، مهمترین مساله انعطافپذیری فناوری آن است که در جمعآوری دادهها به ما کمک میکند، لذا قادر خواهیم بود تا هرجایی که محتوای جدید پدیدار شد آن بدست آوریم».
برای دریافت جدیدترین مقالات صنعت رسانه و روزنامهنگاری میتوانید از اینجا در مجله رسانه «اخبار رسمی» عضو شوید.
سلام ممنون مطلب خیلی خوبی بود
مدیر ارشد تولید محتوا؟
دوست من این پوزیشن «مدیر ارشد محتوا» یا Chief Content Officer است.
با مهر
یاور
یاور عزیز خیلی ممنون از تذکرت، متن اصلاح شد؛ همونطور که گفتی تد سارانتوس مدیر ارشد محتوا «CCO» نتفیلیکس هست.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Sarandos